پژوهش، کلیه مردان والیبالیست لیگ برتر والیبال نشسته ایران بوده است و حجم نمونه  70 نفر که بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با بهره گرفتن ازسه پرسشنامه سرسختی ذهنی گلبی و شیرد،راه­های مقابله با استرس یو و خوش­بینی اسچیر و کارور با پایایی 80%، 81% و 76% از فرمول آلفای کرونباخ بدست آمد است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شد. نتایج همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سرسختی ذهنی و راه­های مقابله با استرس و همچنین بین خوش­بینی با سرسختی ذهنی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین خوش­بینی با راه­های مقابله با استرس رابطه معنادار وجود ندارد.

کلید واژگان: سرسختی ذهنی، خوش­بینی، راه­های مقابله با استرس،والیبال نشسته

فهرست مطالب

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1)مقدمه 2

1-2) بیان مسئله 3

1-3)ضرورت و اهمیت تحقیق 5

1-4) اهداف تحقیق 6

1-5) فرضیه‌های تحقیق 6

1-7 ) پیش‌فرض‌های تحقیق 7

1-8) تعاریف نظری 7

1-8-1) سرسختی ذهنی 7

1-8-2)راه‌های مقابله با استرس 7

1-8-3) خوشبینی 8

1-9) تعاریف عملیاتی 9

1-9-1) سرسختی ذهنی 9

1-9-2) راه‌های مقابله با استرس 9

1-9-3) خوش‌بینی 10

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1)مقدمه 12

2-2)بخش اول مبانی نظری 12

2-2-1)تعریف سرسختی ذهنی 12

2-2-2) سیر تکامل مفهوم و ابزارهای سنجش سرسختی ذهنی 16

2-2-3)خرده مقیاس‌های پرسشنامه سرسختی ذهنی ورزشی 22

2-2-4)ویژگی‌های افراد سرسخت 24

2-2-5)سرسختی ذهنی و نوع ورزش 31

2-2-6)ورزشکاران نخبه در مقابل ورزشکاران دانشگاهی 32

2-2-7)تفاوت‌های جنسیتی در سرسختی ذهنی 32

2-2-8)استرس در ورزشکاران 33

2-2-9) مدل‌های نظری مقابله با استرس 36

2-2-10)روش‌های مقابله با استرس 47

2-2-11)روش‌های مقابله با استرس در ورزشکاران 50

2-2-12)تفاوت‌های فرهنگی و فردی در مقابله با استرس 53

2-2-13) خوش‌بینی 53

2-2-14)ارزیابی خوش‌بینی: 54

2-2-15)رویکردهای خوش‌بینی 55

2-2-16)اجزا و مؤلفه‌های خوش‌بینی 57

2-2-17)منشأ خوش‌بینی(ارثی یا اکتسابی) 58

2-2-18)خصوصیات کلیدی خوش‌بینی و بدبینی 59

2-2-19)خوش‌بینی و راه‌های مقابله با استرس 61

2-2-20)سرسختی ذهنی و مقابله با استرس 62

2-2-21)خوش‌بینی و سرسختی ذهنی 63

2-3)تحقیقات داخلی و خارجی 63

2-3-1)تحقیقات داخلی 63

2-3-2)تحقیقات خارجی 65

فصل سوم:روش‌شناسی تحقیق

3-1)مقدمه 70

3-2)روش تحقیق 70

3-3) جامعه و نمونه آماری تحقیق 70

3-4)متغیرهای تحقیق 70

3-5)ابزارهای اندازه‌گیری یا روش‌های عملی جمع‌آوری داده ها 70

3-5-1) پرسشنامه اطلاعات عمومی 70

جدول3-1.شماره هر یک از سؤالات راه‌های مقابله با استرس 72

3-6)روش اجرای پژوهش 73

3-7)روش تحلیل  یافته‌ها 73

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

4-1)مقدمه 75

4-2)بخش اول- آمار توصیفی 75

4-3) بخش دوم- آمار استنباطی 77

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

5-1) مقدمه 87

5-2) خلاصه تحقیق 87

5-3)بحث و نتیجه‌گیری 88

5-4) محدودیت‌های پژوهش 94

5-5) پیشنهادهای تحقیق 95

5-5-1)پیشنهادهای کاربردی 95

5-5-2)پیشنهادهای پژوهشی 95

 

منابع

منابع فارسی 97

منابع لاتین 99

 

پیوست­ها

پیوست1. 105

پیوست2. 106

پیوست3. 107

 

جداول

جدول2-1.ویژگی‌های ورزشکاران سرسخت ذهنی که جونز و همکاران(2002) به ترتیب اهمیت ارائه کرده است… 29

جدول4-1: توزیع سن افراد نمونه 75

جدول4-2:بیانگر سابقهی ورزش حرفهای افراد نمونه 75

جدول4-3: آزمون نرمال بودن( کولموگروف-اسمیرنوف) 77

جدول4-4: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با راه‌های مقابله با استرس   78

جدول4-5: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفه‌ی مسئله مدار راه‌های مقابله با استرس 78

جدول4-6: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفه‌ی هیجان مدار راه‌های مقابله با استرس 79

جدول4-7: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفه‌ی اجتناب مدار راه‌های مقابله با استرس 79

جدول4-8: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفه‌ی شهودی راه‌های مقابله با استرس 79

جدول4-9:رگرسیون خطی ساده بین سرسختی ذهنی با راه های مقابله با استرس   80

جدول4-10: آزمون همبستگی بین خوش­بینی با سرسختی ذهنی 81


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها