پژوهش، کلیه مردان والیبالیست لیگ برتر والیبال نشسته ایران بوده است و حجم نمونه 70 نفر که بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با بهره گرفتن ازسه پرسشنامه سرسختی ذهنی گلبی و شیرد،راههای مقابله با استرس یو و خوشبینی اسچیر و کارور با پایایی 80%، 81% و 76% از فرمول آلفای کرونباخ بدست آمد است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شد. نتایج همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سرسختی ذهنی و راههای مقابله با استرس و همچنین بین خوشبینی با سرسختی ذهنی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین خوشبینی با راههای مقابله با استرس رابطه معنادار وجود ندارد.
کلید واژگان: سرسختی ذهنی، خوشبینی، راههای مقابله با استرس،والیبال نشسته
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1)مقدمه 2
1-2) بیان مسئله 3
1-3)ضرورت و اهمیت تحقیق 5
1-4) اهداف تحقیق 6
1-5) فرضیههای تحقیق 6
1-7 ) پیشفرضهای تحقیق 7
1-8) تعاریف نظری 7
1-8-1) سرسختی ذهنی 7
1-8-2)راههای مقابله با استرس 7
1-8-3) خوشبینی 8
1-9) تعاریف عملیاتی 9
1-9-1) سرسختی ذهنی 9
1-9-2) راههای مقابله با استرس 9
1-9-3) خوشبینی 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1)مقدمه 12
2-2)بخش اول مبانی نظری 12
2-2-1)تعریف سرسختی ذهنی 12
2-2-2) سیر تکامل مفهوم و ابزارهای سنجش سرسختی ذهنی 16
2-2-3)خرده مقیاسهای پرسشنامه سرسختی ذهنی ورزشی 22
2-2-4)ویژگیهای افراد سرسخت 24
2-2-5)سرسختی ذهنی و نوع ورزش 31
2-2-6)ورزشکاران نخبه در مقابل ورزشکاران دانشگاهی 32
2-2-7)تفاوتهای جنسیتی در سرسختی ذهنی 32
2-2-8)استرس در ورزشکاران 33
2-2-9) مدلهای نظری مقابله با استرس 36
2-2-10)روشهای مقابله با استرس 47
2-2-11)روشهای مقابله با استرس در ورزشکاران 50
2-2-12)تفاوتهای فرهنگی و فردی در مقابله با استرس 53
2-2-13) خوشبینی 53
2-2-14)ارزیابی خوشبینی: 54
2-2-15)رویکردهای خوشبینی 55
2-2-16)اجزا و مؤلفههای خوشبینی 57
2-2-17)منشأ خوشبینی(ارثی یا اکتسابی) 58
2-2-18)خصوصیات کلیدی خوشبینی و بدبینی 59
2-2-19)خوشبینی و راههای مقابله با استرس 61
2-2-20)سرسختی ذهنی و مقابله با استرس 62
2-2-21)خوشبینی و سرسختی ذهنی 63
2-3)تحقیقات داخلی و خارجی 63
2-3-1)تحقیقات داخلی 63
2-3-2)تحقیقات خارجی 65
فصل سوم:روششناسی تحقیق
3-1)مقدمه 70
3-2)روش تحقیق 70
3-3) جامعه و نمونه آماری تحقیق 70
3-4)متغیرهای تحقیق 70
3-5)ابزارهای اندازهگیری یا روشهای عملی جمعآوری داده ها 70
3-5-1) پرسشنامه اطلاعات عمومی 70
جدول3-1.شماره هر یک از سؤالات راههای مقابله با استرس 72
3-6)روش اجرای پژوهش 73
3-7)روش تحلیل یافتهها 73
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1)مقدمه 75
4-2)بخش اول- آمار توصیفی 75
4-3) بخش دوم- آمار استنباطی 77
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1) مقدمه 87
5-2) خلاصه تحقیق 87
5-3)بحث و نتیجهگیری 88
5-4) محدودیتهای پژوهش 94
5-5) پیشنهادهای تحقیق 95
5-5-1)پیشنهادهای کاربردی 95
5-5-2)پیشنهادهای پژوهشی 95
منابع
منابع فارسی 97
منابع لاتین 99
پیوستها
پیوست1. 105
پیوست2. 106
پیوست3. 107
جداول
جدول2-1.ویژگیهای ورزشکاران سرسخت ذهنی که جونز و همکاران(2002) به ترتیب اهمیت ارائه کرده است… 29
جدول4-1: توزیع سن افراد نمونه 75
جدول4-2:بیانگر سابقهی ورزش حرفهای افراد نمونه 75
جدول4-3: آزمون نرمال بودن( کولموگروف-اسمیرنوف) 77
جدول4-4: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با راههای مقابله با استرس 78
جدول4-5: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفهی مسئله مدار راههای مقابله با استرس 78
جدول4-6: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفهی هیجان مدار راههای مقابله با استرس 79
جدول4-7: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفهی اجتناب مدار راههای مقابله با استرس 79
جدول4-8: آزمون همبستگی بین سرسختی ذهنی با مؤلفهی شهودی راههای مقابله با استرس 79
جدول4-9:رگرسیون خطی ساده بین سرسختی ذهنی با راه های مقابله با استرس 80
جدول4-10: آزمون همبستگی بین خوشبینی با سرسختی ذهنی 81
درباره این سایت